Jak probíhá práce s pískovištěm
Práce s pískovištěm se nemusí řídit přesným manuálem, ale měla by být tvůrčím a svobodným procesem, ve kterém se setkává svět dítěte a dospělého ve hře, tedy v jednom z nejpřirozenějších a nejbezpečnějších způsobů, jak se dospělý a dítě mohou setkávat. Nástroj je samozřejmě použitelný i při práci s dospělými, je často přímým spojením s jeho podvědomím, s jeho vnitřním Dítětem. Klienta provádíme procesem, kde si může v bezpečném rámci hry užívat okamžiky radosti, může být tvůrcem nového světa, může vyjadřovat emoce a tvořit příběhy. Procesem, při kterém se může cítit svobodně, bez hodnocení a nároků dospělého, kde naopak se dítě může stát průvodcem dospělého a pomáhat mu porozumět a objevovat jeho svět.
Pro plnohodnotné využívání potenciálu terapeutického pískoviště doporučujeme se v technikách této práce vzdělávat ve specializovaných kurzech.
Samotná technika práce s pískovištěm se napříč různými terapeutickými směry může poměrně odlišovat. V našem okolí se setkáváme s přístupy vycházejícími buď z analyticko-psychologického pojetí, kde je výrazněji akcentována symbolická rovina objektů a jejich uspořádání a nebo z pojetí gestalt-terapeutického, které se zaměřuje na proces odehrávající se v průběhu práce a větší kontakt s dítětem a na hru samotnou.